Γιατί “H Λάμψη” 1980 συνεχίζει ακόμα να συναρπάζει το κοινό; Γιατί εξακολουθούν οι fans να βρίσκουν καινούριες θεωρίες για τη σημασία της ταινίας, 40 χρόνια μετά την πρώτη της προβολή; Ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους κινηματογραφιστές στην ιστορία του σινεμά! Οι ταινίες του οι όποιες είναι κυρίως προσαρμογές μυθιστορημάτων καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα ειδών και φημίζονται για τον ρεαλισμό τους, το σκοτεινό χιούμορ, τη μοναδική κινηματογραφία και την υποβλητική χρήση της μουσικής. Οι ταινίες του μπορούν να εξεταστούν και να ερμηνευτούν από πολλές οπτικές γωνίες. Ο ίδιος ήταν πολύ προσεκτικός ώστε να μην παρουσιάζει τις δικές του απόψεις.
“Ο ρεαλισμός είναι πιθανότατα, ο καλύτερος τρόπος δραματοποίησης επιχειρημάτων και ιδεών. Η φαντασία μπορεί να ασχολείται καλύτερα με θέματα που βρίσκονται κυρίως στο ασυνείδητο” (Στάνλεϊ Κιούμπρικ)
Άρχισε να διαβάζει την “υποσυνείδητη αποπλάνηση” και άλλα βιβλία για το πώς η διαφημίσεις έβαζαν κρυφά υποσυνείδητες εικόνες για να πουλήσουν προϊόντα. Ρώτησε διαφημιστές της μεθόδους τους και αργότερα τις εφάρμοσε στη “Λάμψη”. Στην ταινία υπάρχουν εκατοντάδες κρυμμένα μηνύματα.
Τρεις από αυτές είναι:
1) Ο Κιούμπρικ στα σύννεφα.
Μόλις πέσουν οι τίτλοι αρχής, μετά το (Directed by Stanley Kubrick) στα σύννεφα, εμφανίζεται μια φωτογραφία του σκηνοθέτη. Φυσικά, χρειάζεται πολύ αφοσίωση για να το δει κάποιος.
2) Αναφορά στους Ναζί.
Στην μπλούζα του Ντάνι (όταν βλέπει το πρώτο όραμα) και στη γραφομηχανή του Τζακ, υπάρχει το νούμερο 42. Η γραφομηχανή είναι γερμανική λόγο του αετού, (του συμβόλου της τότε ναζιστικής Γερμανίας). Ο αριθμός 42 υποδηλώνει τη χρονιά 1942 του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου και έτσι στην ταινία υπάρχει αναφορά για τις φρικαλεότητες του πολέμου από τους Ναζί.
3) Ο Ντάνι βλέπει την αλήθεια.
Όταν ο Ντάνι βλέπει το πρώτο όραμα στον καθρέφτη του μπάνιου του, διακρίνουμε ένα αυτοκόλλητο στην πόρτα με έναν από τους επτά νάνους, τον υπναρά. Ο υπναράς υποδηλώνει ότι ο Ντάνι κοιμάται (δηλαδή δε βλέπει την αλήθεια). Αργότερα αφού έχει δει το όραμα και είναι ξαπλωμένος, ο υπναράς έχει εξαφανιστεί από την πόρτα δείχνοντας ότι τώρα δεν κοιμάται πια.
By Tarkovsky7
Πηγές: Ντοκιμαντέρ “Room 237”